FOREDRAG - AARHUS CONGRESS CENTER

En del af Skolemessens foredrag er særligt rettet mod gymnasiesektoren eller er relevante på både
grundskole- og gymnasialt niveau. Disse foredrag finder du her på siden.
Vil du se listen over alle Skolemessens foredrag, så gå til denne side. 

BEMÆRK INGEN TILMELDING
Mød op ved lokalet – adgang efter først til mølle-princippet.

 


FOREDRAG ONSDAG DEN 10. APRIL

Kl. 11.00 lokale 4 - Læremidler fra mitCFU – kom godt i gang

Læremidler fra mitCFU – kom godt i gang

CFU’s læremiddelportal – mitCFU – rummer 1000-vis af bøger, e-bøger, tv-udsendelser, spillefilm og materialesæt til alle fag og trin. Få en introduktion til, hvordan du kan låne læremidler og finde pædagogiske vejledninger til din undervisning.

 CFU Danmark

Kl. 12.00 lokale 11 - LIVSDUELIGHED PÅ SKOLESKEMAET – Hvad, Hvorfor og Hvordan?

LIVSDUELIGHED PÅ SKOLESKEMAET – Hvad, Hvorfor og Hvordan?

Skolen skal uddanne livsduelige børn og unge. Kom og hør hvordan, vi løser den opgave, når Louise Tidmand introducerer en konkret praksisnær tilgang med afsæt i sin Ph.d. med 500 unge, deres lærere, ledelser og UU-vejl.

Styrkeakademiet

Kl. 14.00 lokale 11 - Digital og analog læsning

Digital og analog læsning 

Læsning på et digitalt medie stiller ifølge forskningen store krav til din hjerne. Hvornår skal du bruge skærmen til læsning, og hvornår skal du vælge bogen – og hvad sker der, hvis du bare lytter til en lydbog?

Bo Steffensen, forsker i læsning og hjernen 

Gyldendal

Kl. 15.00 lokale 11 - ’Flere hjernepauser’ - Værktøjer til klasseledelse

’Flere hjernepauser’ - Værktøjer til klasseledelse

Vi er klar med flere nye skønne hjernepauser til krop og hjerne, puls og energi, ro og nærvær. Bliv inspireret og få nye hjernepauser til din praksis. På gensyn. 
v/Søs Rask Andresen og Nanna Paarup

Dansk Psykologisk Forlag

FOREDRAG TORSDAG DEN 11. APRIL

Kl. 10.30 lokale 11 - Kreativitetens dannelsesperspektiv

Kreativitetens dannelsesperspektiv

Lene Tanggaard, professor

Hvordan lærer børn, og hvad kræver det at fastholde kreativitet, fantasi og lysten til læring og dannelse i et livslangt perspektiv? Få gode ideer til kreative læreprocesser i alle fag.

Copydan Tekst & Node

Kl. 10.30 lokale 1 - Hvordan inddrager man bedst muligt film og tv i undervisningen?

Hvordan inddrager man bedst muligt film og tv i undervisningen?

Henrik Poulsen, cand.mag. og lærebogsforfatter, belyser med eksempler, hvordan film og tv kan indgå i undervisningen med udgangspunkt i lærebogen ’Læring med levende billeder – det digitale perspektiv (2019)’.

AVU-medier

Kl. 10.30 lokale 3 - Reboot dine digitale vaner

Reboot dine digitale vaner 

Hvordan får man landets unge til at lægge mobilen fra sig og ændrer deres digitale vaner? Thomas Pape har undersøgt sagen sammen med 24 gymnasieelever fra Århus Statsgymnasium. Oplægget henvender sig til ledere, undervisere og studievejledere.

 Thomas Pape / Straarup & Co

Kl. 10.30 lokale 4 - FILM – Oplev Forstå Skab!

FILM – Oplev Forstå Skab! 

Wikke og Rasmussen, filminstruktører
Tobias Høybye, lærer Viborg kommune
Sia Søndergaard, Animated Learning Lab


I fritiden lærer- og kommunikerer børn og unge gennem levende billeder og storytelling. Få svar på hvordan du kan hjælpe filmsproget ind i undervisningen når vi taler om vejen fra fjerpen til filmsprog, forestillingsevne og nye filmfaglige læringsfællesskaber.

Det Danske Film Institut, Station Next og Animated Learning Lab/ VIA UC

Kl. 12.30 lokale 1 - STYRK RELATIONSKOMPETENCEN

STYRK RELATIONSKOMPETENCEN

- og skab de bedste betingelser for trivsel og læring. Kom og bliv klogere på din relationskompetence og på, hvordan du helt konkret gennem en styrkebaseret relationskompetent pædagogisk praksis kan øge elevernes selvværd, trivsel og læring.

Styrkeakademiet

Kl. 12.30 lokale 4 - Lær at styrke empati, nærvær og nysgerrighed med et kortspil.

Lær at styrke empati, nærvær og nysgerrighed med et kortspil. 

Hør om samtalespillet SNAK, der allerede bruges på skoler over hele landet, v. Iværksætter og Foredragsholder Frederik Svinth

"Desto flere historier vi fortæller om os selv, desto bedre lær vi os selv at kende.”

SNAK

Kl. 14.30 lokale 11 - Kreativitet; en af fremtidens efterspurgte kompetencer

Kreativitet; en af fremtidens efterspurgte kompetencer
– analogt såvel som digitalt

Men kan man skabe kreativitet, og kan en ændret tilgang til elevernes arbejde få den til at blomstre?

Christoffer Cold-Ravnkilde (Lærer/forfatter) og Mads Quistgaard (Designrådet/Urgent Agency) 

Gyldendal


 

 
 

 

 

;